مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

نکات مهم بازاریابی در شرکتهای تولیدی

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰ ب.ظ

نکات مهم بازاریابی در شرکتهای تولیدی

مشاور فروش و بازاریابی شرکت های تولیدی مازندران

بازاریابی در شرکت های تولیدی

 

اولین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که قبل از آماده شدن محصول باید به فکر بازاریابی آن بود نه بعد از آماده شدن،پس اولین گام برای حضور در بازار ، بازاریابی محصول است.
نکته دیگری که در زمینه بازاریابی وجود دارد این است  که برخلاف تصور اکثر شرکتها و موسسات بازاریابی با فروش محصول به پایان نمی رسد و مراقبت و عدم قطع ارتباط با مشتری پس از خرید محصول هم جزئی از فرآیند بازاریابی محسوب می گردد.


مراحل بازاریابی و فروش در شرکتهای تولیدی


1- شناسایی نیازها و دغدغه های مشتری :


اولین قدم برای شروع فرآیند بازاریابی این است که بررسی کنیم مشتری در زمینه محصول ما چه نیازهایی دارد و این که محصول ما چگونه می تواند پاسخگوی این نیاز باشد. در این زمینه می توان روی برخی از نیازهای پنهان مشتری که در اولویت هم نیستند مانور کرد و خود را در بازار متمایز کرد. مثلا گذاشتن جای گوشی همراه روی دسته مبل،که مشتری مبل را برای راحتی و زیبایی می خرد اما وجود همین آپشن ساده می تواند در متقاعدسازی او نقش مهمی ایفا کند.

 

2- تعیین استرتنژی و طراحی یک برنامه بازاریابی


پس از شناسایی نیاز مشتری و احصا کردن بازار هدف و نحوه ارائه محصول و خدمت،نوبت به تعیین استراتژی و طراحی یک برنامه مدون بازاریابی برای شرکت مورد نظر است . این برنامه صرفا برای همان برند طراحی می گردد و نمی توان طرح بازاریابی یک شرکت را برای شرکت دیگری با همان محصول طراحی نمود.
برنامه بازاریابی بر اساس نماد 4p (Product,Price,Place,Promotion)  طراحی می گردد ولی بایستی کارکردهای زیر را داشته باشد:
-    محصول ما چگونه نیازهای مشتری را برآورده می کند؟
-    استراتژی قیمت گذاری بر اساس چه آیتمی ارائه می شود؟
-    شیوه ارائه بهتر محصول به مشتری و القای حس خوشایند در او کدام است؟
-    نحوه ارتباط اولیه و پایدار با جامعه هدف و روشهای اعتمادسازی و وفادارسازی چگونه است؟


3- اجرای دقیق برنامه بازاریابی


هر چند داشتن یک برنامه بازاریابی مدون شرط لازم برای فروش است اما شرط کافی نیست و مدیران باید با نظارت دقیق روی مفاد آن به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کرده و از تکروی و بداهه پرهیز نمایند. با اجرای درست برنامه بازاریابی ضمن معرفی و ارائه درست محصول و ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری می توان به فروش رسید و به موفقیت اولیه دست یافت اما برای تداوم موفقیت و سودآوری باید گام آخر را درست پیاده سازی کرد.

 

4- جلب رضایت مشتری و تداوم آن


ایجاد ارتباط با مشتری و تحقق فروش در نگاه اول شاید رضایتبخش باشد اما نکته اساسی در کسب و کار ایجاد رابطه برد برد است یعنی هم مشتری ارزش ارائه شده را درک کند و هم شرکت به سودآوری قابل قبول برسد در صورت عدم برقراری این ارتباط و عدم جلب رضایت مشتری، فروشندگان مجبورند برای فروش سود شرکت را کاهش دهند.

 

 

 

محمدرضا مهرپویا
مشاور کسب و کار و فروش
موسس و مدیر گروه مشاوران کارفرمانیوز

 

نظرات  (۱)

۲۷ دی ۹۹ ، ۲۳:۳۳ ستاره مغربی

با سلام و عرض تشکر در صورت ممکن مطالب بیشتری در زمینه بازاریابی بگزارید،با تشکر

پاسخ:
درود
حتما
سپاس از همراهی شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی