صفر تا صد شروع کسب و کار
مراحل شروع یک کسب و کار سال 1400
اولین گام تحقیقات کسب و کار و بازار
وقتی ایده ای برای شروع یک کسب و کار یا بیزینس به ذهنتان رسید قبل از هر گونه اقدامی لازم است درباره اجرایی بودن آن تحقیق کنید.مشاورین کسب و کار و یا تیم های تحقیقات و توسعه هم می توانند در این زمینه کمک حالتان باشند.
باید ببینید محصول یا خدمت شناسایی شده چه مشکلی از جامعه هدفتان حل می کند؟ برای حل مشکل هم می بایستی نیاز جامعه هدف شناسایی شده باشد.
گام بعدی شناسایی این نکته است که آیا اشخاص یا شرکت های دیگری در این زمینه فعالیت می کنند؟
با جمع آوری این اطلاعات ، نحوه رقابت با رقبا و جایگاه شناسی و جایگاه سازی برند و محصول و خدمت تخمین زده خواهد شد.
گام دوم : تعیین استراتژی و برنامه ریزی
پس از کامل کردن اطلاعات در مرحله تحقیق ، لازم است پلن مارکتینگ یا طرح کسب و کار خود را ترسیم کنید.
این نامها نباید کسب و کارهای کوچک را دچار ترس کند.یک برگ کاغذ بگیرید و مقصد و نقشه راه خود را مشخص کنید.راه افتادن در جاده کسب و کار بدون تعیین مقصد و نحوه رسیدن به آن شما را به ناکجاآباد خواهد برد.
این برنامه ریزی کتبی باید هم در زمینه کسب و کار و امکانات لازم باشد و هم در زمینه مالی و میزان و چگونگی تزریق پول به چرخه بیزینس تان.
پیش بینی های لازم را در خصوص هزینه های جاری ، حقوق پرسنل و امکانات مورد نیاز یکساله را انجام دهید تا دچار غافلگیری نشوید.
گام سوم : نام تجاری ، ثبت برند و دریافت مجوزها
بخاطر داشته باشید پس لز طی مراحل قبل ، حتما چارچوب تجاری خود را تعیین کنید.با مشاوره با مشاورین مجرب مشخص کنید میخواهید بعنوان شخص فعالیت کنید یا شرکت و چه نوع شرکتی برای شما مناسب است.
خیلی سریع و بعد از تعیین چارچوب مبادرت به ثبت شرکت و برند و لوگو و دریافت مجوزهای لازم کنید و گرنه انگار در کیسه ای برنج میریزید که انتهای آن سوراخ بزرگی دارد!
کسب و کارهای بیست ساله ای را در طول چندین سلل مشاوره دیده ام که هنوز ثبت نشده اند و چقدر تکیه شان در این سالها به باد بوده است.
گام چهارم : استخدام بر اساس تعریف شغل ها و تیم سازی
پس از این که تعیین چارچوب و ثبت و تعیین چشم انداز و هدف به پایان رسید نوبت به جذب افراد مناسب با شغل ها و پست های تعریف شده در برنامه کسب و کارتان است و پس از جذب و تیم سازی و تعیین مدل فروش و ارائه خدمات ، مطابق استراتژی و برنامه های ناشی از مطالعات و تحقیقات مداوم ، موفقیت را گام به گام در آغوش بگیرید.
برای تعیین مدل فروش و ارائه خدمات و چگونگی فعالیت در بازار حتما با مشاوران کسب و کار مورد اعتمادتان مشورت کنید.
فراموش نکنید منابع مالی مصرف شده در این راه هزینه نیست ، سرمایه گذاری است.
محمدرضا مهرپویا
مشاور کسب و کار و فروش بازاریابی
روال درست همینه اما ما متاسفانه از آخر شروع میکنیم همیشه.مرسی از شما استاد