مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

نقش تقسیم بندی مشتریان در افزایش فروش

شنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰ ب.ظ

 اثر تقسیم بندی مشتریان در توسعه کسب و کار

تقسیم بندی مشتریان

 

با تقسیم بندی مشتریان، می توانید کارایی و تمرکز هر بخش را در کسب و کار خود بهبود ببخشید. کسب و کارها می بایستی برای ارائه یک پیام متمرکز که با هر مشتری بصورت شخصی ارتباط برقرار می کند، تلاش کنند. تقسیم مخاطب به بخش‌های مختلف به شخصی‌سازی سفر گروه مشخصی از مشتریان در کسب و کار کمک می‌کند. تمایز بازار، مصرف کنندگان مناسب را با پیام های مناسب برای ارتقای جایگاه برند شما هدف قرار می دهد. این مقاله می تواند برای صاحبان مشاغل کوچک و کارشناسان بازاریابی که می خواهند مشتریان جدیدی به دست آورند و وفاداری مشتریان به برند را بیشتر کنند ، مفید باشد. مطمئنا بیزینس شما به طیف وسیعی از مشتریان با سلیقه ها و نیازهای منحصر به فرد خدمات ارائه می دهد. ارسال یک پیام برای همه جامعه مخاطب شما قطعا جذاب نخواهد بود، اما کسب و کارها نمی توانند کمپین های بازاریابی را برای هر مشتری شخصی سازی کنند. در عوض، بازاریابان می توانند با مطالعه دقیق و شناخت مناسب از مشتریان ، آنها را به بخش‌های متفاوتی دسته‌بندی کنند. تقسیم بندی مشتریان به کسب و کارها این امکان را می دهد تا از طریق تمایز بازاریابی، مهمترین مشتریان خود را اولویت بندی کرده و با آنها درگیری بیشتری ایجاد کنند.

تقسیم بندی مشتری چیست؟

بخش بندی مشتری، تقسیم مخاطب به گروه های هدف با ویژگی های خرید مشترک است. هر بخش مشتری محصول شما را برای برآورده کردن نیازهای یکسان خریداری می کند و اغلب از طریق کانال های مشابه با شما ارتباط برقرار می کند. اما محرک های خرید آنها استراتژی شما را در فروش و بازاریابی شکل می دهند. بعنوان مثال گروهی طلا را بخاطر چشم و هم چشمی با نزدیکان می خرند و عده ای برای پس انداز سرمایه و جمعی دیگر بخاطر مدرن تر بنظر رسیدن خریداری می کنند.شخصی سازی پیام شما برای گروه های هدف ، می تواند به طور قابل توجهی بر افزایش فروش شما تأثیرگذار باشد.می بینید در گروه اول جمله "با خرید این گردنبند از اطرافیان خود درخشش بیشتری داشته باشید" و در گروه دوم جمله "با توجه به افزایش تصاعدی ماههای اخیر با خرید سکه،افزایش سرمایه تضمین شده ای در آینده داشته باشید" و برای گروه سوم جمله "با خرید این انگشتر منحصربفرد مدرن تر و به روزتر از دیگران بنظر می رسید" می تواند تاثیر بیشتری در تحریک و اقدام به خرید آنها داشته باشد.
 تحقیقات شرکت مک کینسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد به واسطه شخصی سازی بازاریابی ۷۶ درصد از مشتریان بیشتر به خرید از برندی که این فرایند را انجام داده راغب هستند و ۷۸ درصد احتمال بیشتری وجود دارد که خریدهای خود از آن برند را تکرار کنند.

دائما فرایند فروش خود را تحلیل کنید

برای اینکه بتوانید در کار و کسب خود به بخش بندی مناسبی از مشتریان خود برسید باید بصورت مداوم فرایند فروش و آمار و ارقام آن را بررسی کنید.مثلا اگر مشتریان مجرد شما بسیار بیشتر از مخاطبین متاهل شما هستند باید ضمن بخش بندی مشتریان به مجردین و متاهلین پیام و شیوه مناسبی جهت ارتباط با آنها تعریف کنید.ضمن اینکه باید قبل از بخش بندی مشتریان و پرداختن به استراتژی های بازاریابی و فروش،جایگاه مناسب برندتان را بازار بشناسید بخصوص اگر بیزینس کوچکی را هدایت می کنید.بقول سولومون : "اگر کسب‌وکار کوچکی هستید، باید مکان شیرین خود را انتخاب کنید و واقعاً بفهمید که مشتری ایده‌آل شما کیست."

 


محمدرضا مهرپویا
مشاور و مدرس فروش و بازاریابی

 

کمک کن

نظرات  (۰)

گروه مشاوران کارفرمانیوز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی